مزایا و معایب لوله های pvc

خواص و مزایای لوله U-PVC (پلیکا)

مقاومت در برابر خوردگی

لوله های U-PVC (پلیکا) جریان های الکتریسته را از خود عبور نمیدهند و در برابر واکنش های الکتروشیمیایی ناشی از بازها ، نمکها و اسیدها که باعث پوسیدگی و خوردگی در فلزات می شوند، مقاوم هستند. این خاصیت در سطح درنی وبیرونی لوله‌ پی وی سی  پلیکا وجود دارد. در نتیجه، استفاده از لوله ی U-PVC در کاربردهایی که در آن خاک مهاجم وجود دارد، بسیار به صرفه است.

لوله پلیکا PVC

مقاومت شیمیایی بالا

PVC در برابر بسیاری از الکل ها، روغن ها و مواد نفتی غیرآروماتیک مقاوم است.  پلیکا همچنین در برابر اکثر خورنده ها نظیر اسیدهای غیرآلی، بازها و نمک ها مقاوم است. برای کارهای معمول آبرسانی، لوله های U-PVC کاملاً در برابر مواد شیمیایی موجود در خاک و آب مقاوم هستند. مسئله ی مقاومت شیمیایی تنها هنگامی مطرح می شود که محیط های غیرعادی وجود داشته باشد و یا از لوله برای انتقال مواد شیمیایی استفاده شود.

مدول الاستیسیته ی بالا و انعطاف پذیری:

مقاومت لوله های U-PVC (پلیکا)در برابر شکستگی یکی از مزایای عملکردی مهم آنها محسوب می شود. لوله های U-PVC زیر بار میتوانند بدون شکستگی تغییر شکل بدهند. مدول الاستیسیته U-PVC یکی از مزایای مهم آن برای کاربردهای فنی محسوب می شود، به خصوص در زمانی که حرکت یا لرزش خاک وارد میشود (زمین لرزه و …). بالا بودن این کمیت باعث می شود تا پدیده دوپهنی در این لوله ها به کمترین میزان خود برسد. همچنین با توجه به این که ضخامت لوله های فاضلابی بر اساس مقدار مدول الاستیسیته ی رزین مصرفی در ساخت لوله تعیین می گردد، بالا بودن مدول U-PVC باعث کم شدن ضخامت لوله و افزایش سطح مقطع عبور سیالات می شود.

استحکام کششی بلند مدت

لوله های U-PVC (پلیکا) به صورتی فرمول بندی می شوند تا مقاومت کششی بلند مدت بالایی داشته باشند. حداقل استحکام مورد نیاز (MRS) (که در ساخت لوله های تحت فشار به کار می رود)، برای لوله های U-PVC در تقریبا دو برابر بیشتر از مقادیر متناظر دیگر لوله های پلاستیکی نظیر پلی اتیلن است. به همین خاطر هم ضخامت جداره های لوله های U-PVC نسبت به بقیه لوله های پلاستیکی کمتر هست که باعث میشود سبکتر باشد، که این مسئله مزیت مهمی محسوب می شود.

نسبت استحکام به وزن بالا، وزن سبک

ستحکام بالای U-PVC باعث کم شدن ضخامت و سبکی این لوله ها می گردد. لوله های U-PVC مزیت سبکی چشمگیری دارند که جنبه ایمنی مهمیبه حساب میآید. امکان حمل و نقل و جابه جایی آسان، آسیب های کاری را حداقل نموده و نصب و حمل و نقل ارزان تر را تسهیل می کند. یک فرد می تواند به راحتی دو لوله ی ۶ متری با اندازه ۱۱۰ را حمل کند، ولی تنها میتواند کمتر از ۱/۵ متر لوله ۱۱۰ آهنی را با همان نیرو جابه جا کند.

تاریخچه لوله و اتصالات

اتصالات آب بند

یک مزیت مهم برای هر لوله آب بندی اتصالات آن است. لوله های U-PVC (پلیکا) با عمق دخول بالا و سیستم های اتصال اورینگی (Push-fit) توانسته است به خاطر همین مزیت بسیاری از محصولات سنتی خود را کنار بزند.

مقاومت در برابر سایش/خراش

لوله های U-PVC (پلیکا) مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش و خراش از خود نشان می دهند. ثابت شده است که لوله های پی وی سی عمر بیشتری نسبت به لوله های فلزی، سیمانی و سفالی در برابر انتقال مواد دوغابی دارند.

استحکام ضربه

در شرایط عادی، لوله های U-PVC مقاومت بالایی در برابر آسیب های که از ضربه در مقایسه با لوله های سفالی، سیمانی و بیشتر مواد موجود در تهیه و ساخت لوله دارند. با وجود کاهش مقاومت ضربه لوله های U-PVC در دماهای بسیار پایین، مقاومت ضربه ی آن همچنان بالاتر از حد نیاز است.

مقدار زبری پایین

زبری لوله عامل بسیار مهم و مؤثری در ایجاد افت فشار و کاهش عبور آب می باشد. لوله های U-PVC به خاطر داشتن سطوح داخلی بسیار صاف و صیقلی (ضریب زبری و اصطکاک پایین)، مقاومت بسیار پایینی در برابر جریان عبور مایعات از خود نشان می دهند. علاوه بر این، در بیشتر لوله ها باکتری ها در جاهای زبر و دارای پستی و بلندی لوله جمع میشوند (تشکیل biofilm) و دگذر زمان باعث مسدود شدن مسیر جریان آب میشوند، که این امر باعث افت فشار جریان شده و بر سلامت آب آشامیدنی نیز تأثیر مخربی می گذارند. زبری هیدرولیکی پایین لوله های U-PVC ,با مانع از تشکیل بیوفیلم، علاوه بر کاهش افت فشار، جلوگیری میکند از ته نشینی لجن و رسوبات در شبکه های فاضلاب و در شب کهبا افت فشار توزیع آب آشامیدنی نیز باعث کاهش احتمال آلودگی می شود. بنابراین هزینه های نگهداری این لوله ها پایین بوده و طراحی اولیه ی خط لوله نیز بهینه تر صورت می گیرد.

کیفیت آب

استفاده از فرمولاسیون مناسب جهت تولید لوله‌های U-PVC موجب می شود تا مطابق استانداردهای NSF 61-62 بتوان از این لوله ها جهت انتقال آب آشامیدنی استفاده نمود و اطمینان حاصل کرد که مقادیر سرب، قلع و سایر عناصر سمی نظیر جیوه، کرم، کادمیم و باریم زیر حدود مجاز استاندارد می باشند.

مقاومت در برابر شعله

لوله ی U-PVC (پلیکا)به سختی آتش می گیرد و در غیاب منبع خارجی شعله (آتش مستقیم ) به سوختن ادامه نمی دهد. دمای شعله ور شدن خود به خودی آن ۴۵۴ درجه سانتیگراد است، که خیلی بالاتر از اکثر مواد ساختمانی است. در اثر سوختن PVC، گاز HCl آزاد می شود که این گاز از دسترسی اکسیژن به منطقه ی آتش گرفته جلوگیری می کند. به همین خاطر است که PVC را ماده ای خودخاموش (خود اطفاِ ) شونده می نامند.

قیمت مناسب

علاوه بر مزایای خیلی خوب اشاره شده برای لوله های U-PVC (پلیکا),قیمت این لوله ها بسیار مناسب و قابل رقابت با سایر لوله های پلیمری، فلزی، چدنی و … می باشند. به طوری که امروزه لوله های U-PVC در دنیا یکی از گزینه های اصلی در سیستم آب و فاضلاب می باشند

منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من